Recenze knihy Zlaté dno

Zlaté dno kniha

Odedávna se říká, že řemeslo má zlaté dno. To má poznat i hrdina dětské knížky Zlaté dno, kterou napsal Jindřich František Bobák a ilustroval Miroslav Růžek (vydalo nakladatelství Amenius). Tím hrdinou je hraboší kluk Prcek, kterého jeho tatínek pošle do světa, aby kluk všem ukázal, „jaké máme na Moravě zdatné řemeslníky“. Tatínek k tomu dodává: „A když budeš chytrý a šikovný, brzy poznáš, že řemeslo má zlaté dno. Doma za pecí by z tebe vyrostl jenom hlupák a povaleč.“ Když se Prcek zeptá, co je to zlaté dno, odpoví mu tatínek: „Na to přijdeš sám, když budeš dělat svou práci s láskou. Potom jde sama od ruky, je taky k užitku a takovému šikovnému řemeslníkovi každý rád dobře zaplatí. Právě proto se říká, že řemeslo má zlaté dno.“ Jenže Prcek mu zatím stejně nerozumí a nevěří. Jak se kluk vyptává, dětský čtenář je nenápadně poučován o různých věcech života, které čekají na každého. Aby se Prcek a s ním i čtenář na cestě do světa nenudil, přisoudí mu autor společnici, hraboší dívku Báru, která mu ve všem pomáhá. A samozřejmě se mezi nimi rozvíjí přátelství i vzájemná láska. Prcek zase Báru poučuje o tom, co ona nezná nebo si nepamatuje. A na takové cestě světem je provází spousta dobrodružství a číhá na ně řada překážek, které musí překonat. A jsou to někdy i abstraktní pojmy jako např. černé svědomí. Jindy se Barunce zapíchne do nohy hlohový trn. Svůj první domeček si najdou v dutině velikého dubu. Musí si hledat něco k jídlu. Seznámí se s veverkou, učí se, co je to slib, který se musí dodržet, nebo co musí jeden pro druhého udělat. Prcek pochází z rodiny ševcovské, takže umí ušít boty, což se mu náramně hodí, když musí udělat boty pro veveří královnu a pak se vydat na cestu k ní. Právě díky královně pak Prcek pochopí řadu důležitých věcí – a s ním i malí čtenáři. Třeba to, že jsou lásky vlastně dvě: „Ta první je k někomu blízkému, koho máme rádi, a ta druhá k práci, kterou s láskou děláme.“ Stejně tak zákazníci poznají, když někdo dělá svoji práci s láskou, protože je pilný a poctivý. Když tohle všechno Prcek pochopí, vydá se na cestu zpět k milovaným rodičům... Kniha je taková, jaká má správná kniha pro děti být: čtivá, napínavá, humorná, moudrá i překvapivá a pěkně ilustrovaná. Naučí děti chápat, že si musíme vážit jiných hodnot než peněz a drahokamů, abychom byli opravdu šťastní.

Milan Šilhan

Recenze Knižní novinky 24-25/2015 Vyšlo 7.12.2015

Více o knize na zlate-dno.cz                                                                                                                  KOUPIT KNIHU ZLATÉ DNO